tuotekuvasto2021

POPPAMIEHEN TARINA Eletään vuotta 2011 ja Poppamiehen puhelin on alkanut soi- da yhä useammin. Kauppiaat ympäri Suomen ovat kuulleet asiakkailtaan enenevissä määrin kyselyitä mystisestä Pop- pamiehestä, ja nyt he ovat päättäneet toimia. Tavaraa on saatava kauppojen hyllyille. Tätä hetkeä Poppamiehen pe- rustajakaverukset ovat odottaneet. Pari vuotta sitten otettu järjetön riski kannatti. HYP PY TUNT EMAT TOMAAN Jos pakitamme ajassa vielä vähän taaksepäin, päädymme pehmustettuun toimistokoppiin. Kolme kaveria työskente- lee päivät IT-alalla, mutta keskittyy vapaa-aikanaan johonkin ihan muuhun. Mausteet ja ruoanlaitto vievät yhä enemmän aikaa, ja mukaan ulkomaan reissuilta tarttuu kerta kerran jäl- keen enemmän tuliaisia: maustesekoituksia ja -kastikkeita, chilejä jos jonkinlaisia. Niitä myydään matkalaukusta kavereille ja pian kavereiden kavereille, kunnes päätös yrittäjäksi ryhtymisestä syntyy vuonna 2008. Marko, yksi perustajista, myy asuntonsa ja kaikki rahat laitetaan kiinni firmaan. Marko muuttaa kulujen minimoimiseksi kimppakämppään, diilaa maahantuomiaan mausteita verkkokaupan kautta ja keittelee sivussa kokeeksi omia kastikkeitaan. Sana leviää... Sitten, saman vuoden jouluna, kehitetään ensimmäinen oman reseptin tuote, tulinen nougat-suklaa. Siitä tykätään kovasti, ja seuraavana vuonna ilmestyykin jo ensimmäinen oma chilikastike. Nyt niitä alussa mainittuja puhelinsoittoja alkaa toden teolla tulla, ja verkkokaupan ohessa marketti- myynti lähtee kunnolla käyntiin. Tulee olo, että ehkä tästä voi oikeasti kasvaa jotain suurta. AS ENNE T TA RUOANL A I T TOON Mikä se juttu sitten on, jonka takia Poppamies on otettu niin hyvin vastaan? Ensimmäinen asia on varmaan jonkinlainen jääräpäisyyden ja tinkimättömyyden yhdistelmä. Kun maa- hantuotujen tuotteiden rinnalle alettiin kehitellä omia kei- toksia, ei lähtökohtana koskaan ollut edullisuus, vaan maku ja laatu ovat alusta asti olleet numero ykköset. Keskimäärin 19 tuotetta 20:stä ei päädy tuotekehityksestä myyntiin, kos- ka ne eivät täytä omia kriteereitä. Seula on kova. Toinen juttu on maaninen kiinnostus raaka-aineiden laatua ja valmistusmenetelmiä kohtaan. Viljelijät ja valmistajat tun- netaan henkilökohtaisesti, ja kaikki tehdään niin tuoreesta kuin mahdollista: esimerkiksi omenagrillikastikkeen hedel- mät tuodaan tehtaalle freeseinä, kun moni muu valmistaja tyytyisi käyttämään prosessoituja soseita. Valmista kastiket- ta saatetaan sitten maistattaa esimerkiksi meksikolaisella keittiömestarilla, ja asiakkailla tietysti tehdään säännöllisesti ihmiskokeita. Näin pysyy tatsi siitä, mikä toimii. Kolmas on kenties reilu ja avoin meininki. Tuottajien luona kotimaassa, Portugalissa ja Costa Ricassa vieraillaan useam- man kerran vuodessa tsekkaamassa, että hommat hoide- taan vastuullisesti ja fiksusti kaikkien kannalta. Tuotteiden valmistuksen hiilijalanjälki on neutraloitu ja moni homma tuotannossa on järjestetty siten, että ekologinen impakti on mahdollisimman pieni. Ehkä kaikki nämä jutut yhdessä maistuvat lopullisessa tuotteessa. POP PAM I E S UL KOMA I L L E Poppamiehen menestys on ollut suomalaisen ennakkoluu- lottomuuden menestymistä, kun ihmiset ovat alkaneet kiin- nostua yhä voimakkaammin uusista mauista ja laajentaneet ruokareviiriään. Pienestä varastokopista on kasvettu ulos isolla riskillä ja voitettu ruoan ystävien luottamus: vuonna 2018 toimitettiin yli miljoonaa tuotetta, ja myynnissä oli yli sata omaa tuotetta. Nyt, 10 vuotta toiminnan aloittamisen jälkeen, tilanne on sellainen, että ulkomaillakin on kiinnostuttu Poppamiehes- tä. Kuka olisi vielä vähän aikaa sitten uskonut, että pian Suo- mesta viedään mausteisen ruoan ilosanomaa naapurimai- hin? Kiitos siitä kuuluu kaikille teille, jotka olette fiilistelleet hyviä makuja kanssamme. Jatketaan tästä. Maailma tarvit- see lisää asennetta ruoanlaittoon. POP PAM I E S 2021 Vuonna 2020 Poppamies toi vihdoin uudet perunalastunsa kauppoihin. Erittäin laadukkaat ja mukavan tuliset peru- nalastut saavuttivat heti uskomattoman suosion kuluttajien keskuudessa, ja vakiinnuttivat nopeasti paikkansa Poppa- miehen tuotevalikoimassa. Chilikastikkeisiin tuotiin pitkään toivottu lajike ja chiliharrastajien suosikki, Scotch Bonnet. Poppamies tuo vuonna 2021 täysin uuden tuotesarjan markkinoille – erittäin laadukkaista maustekastikkeista koostuvan The Sauce -kastikesarjan. Uusi tuotesarja esitte- lee erilaisia makuja maailmalta, kuten fermentoiduista chi- leistä valmistetun makean chilikastikkeen, Sweet chilin, tai aivan uudenlaisen majoneesityylisen grillikastikkeen, White barbequen. Grillatun kanan ystäville on herkkua luvassa uu- den Piri piri -kastikkeen myötä. Myös chilikastikkeisiin on luvassa jälleen maukkaan tulinen uutuus, chilipäiden pitkäaikainen suosikki, Rocoto. - Marko Suksi tuotekehittäjä Poppamies

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc5MDY1