Poppamies Markon kertomus seuraavasta etapista

Tämä ei ole perinteinen kaupallinen tiedote, vaan kertomus matkamme seuraavasta etapista – ja huikea etappi se onkin!
Poppamiehellä olemme jo kotvan aikaa etsineet teollista kumppania, jonka resurssit ja arvomaailma tukisivat matkamme seuraavaa askelta, ja joka ymmärtäisi, mikä Poppamies on ja miten se tikittää. Loppujen lopuksi kumppani löytyi kotikonnuiltamme – käytännössä ihan naapurista.
Yhteinen näkemyksemme tulevaisuuden suunnitelmista maailman makujen matkassa yllätti meidät kaikki. Nyt iloksemme voimme viedä suunnitelmiamme ruokamaailman valloituksessa nextille levelille – pullo, pussi tai rasia kerrallaan!
Meille tärkeintä oli löytää sellainen kumppani, joka arvostaa Poppamiehen tapaa toimia: rohkeutta, asiakkaita, halua luoda uusia makuelämyksiä ennakkoluulottomasti – ja ennen kaikkea, halua meidän tekevän sitä, mitä osaamme, mutta enemmän ja laajemmin uusien asioiden äärellä. Tätä mahdollisuutta olemme etsineet!
Tästä eteenpäin voimme ylpeinä kertoa, että Poppamies-perhe kuuluu osaksi Saarioisten sukua. On mahtavaa liittyä osaksi arvostettua perheyritystä! Okei – ekana varmaan tulee mieleen, että isompi yritys nielaisee meidät, ja me ruvetaan tekemään habanero-maksalaatikkoa, jossa habanero on vain nimessä ja vanhat tuotteet muuttuvat. Ei, siitä ei ole kyse. Poppamiehestä on tullut itselleni elämäntapa jo kauan sitten, ja me halutaan edelleen rakentaa ja hengittää sitä. Hullua se olisi alkaa rikkomaan sitä, mikä on meidät vienyt tähän asti.
Saarioisten eri yksiköt tarjoavat meille vertaansa vailla olevan infrastruktuurin jo nykyisellekin toiminta-alueellemme – ja erityisesti sen laajentamiseen, pienillä tai isoilla askelilla. Nyt voimmekin tuleville vuosille kaivaa naftaliinista esiin myös projekteja, jotka olivat liian kunnianhimoisia meille yksin toteutettaviksi. Tässä ei siis ole kyse kaiken vanhan siirtämisestä ja muuttamisesta – eli vaikkapa chilikastikkeiden muuttamisesta yhtäkkiä uusille resepteille uudessa valmistuspaikassa.
Nyt meille hulluille on annettu mahdollisuus päästä ihan uudelle leikkikentälle – onkohan Suomi valmis tähän? 😊 (Tällä hymiöllä kuuluisi olla sarvet päässä.)
Tämän kumppanuuden myötä tuoteperheemme laajenee tulevina vuosina samalla asenteella kuin tähänkin asti. Nyt meillä on vain työkalupakissa hurjasti uutta ja kiiltävää työkalua ruokamaailman uusille vesille.
Poppamies jatkaa siis samassa hengessä kuin tähänkin asti, ja ”Asennetta ruoanlaittoon” säilyy edelleen mottonamme. Chili, barbeque, valkosipuli sekä muut vahvat ja autenttiset maailman maut ovat yhä meidän kulmakivemme tulevaisuudessakin.
Tämä on voitto kaikille osapuolille – ja erityisesti teille, Poppamiehen asiakkaille. Ilman teitä ei meitäkään olisi. Jatketaan siis hyvää vuorovaikutusta ja yhteydenpitoa tulevaisuudessakin – ja kokeillaan uusia juttuja ennakkoluulottomasti. Mielipiteenne on meille aina ollut, ja tulee aina olemaan, yhtä tärkeää. Olette aina olleet iso osa meidän tekemistämme.
Tätä juhlistaaksemme tuomme ensitöiksemme erikoiserinä useita paljon toivottuja, legendaarisia chilikastikkeita, joita olette ilahduttavan paljon kaipailleet. Jahka chilisatomme kypsyvät, ensimmäinen ”Poppamies Legendary” -chilikastike tullaan näkemään viimeistään syksyllä – ja veikkaan, että erityisesti vahvempien chilien ystävät tulevat pitämään tästä.
Vastaan edelleen tuttuun tapaan Poppamiehen tuotekehityksestä. Vaikka katse on jo tulevaisuuden ideoissa, saa vanhojen muisteleminen edelleen haikeaksi. Kun katson vuosia taaksepäin, miten kaikki alkoi ja millaisen matkan olemme kulkeneet tähän mennessä, on siinä hurjasti hulluutta, päättäväisyyttä, kommelluksia, sattumia – ja ennen kaikkea, hyviä muistoja. Ja niitähän tulee koko ajan lisää, myös tulevaisuudessa!
Aikanaan (vuonna 2008) toimintamme alkoi varsin pienimuotoisesti verkkokaupan muodossa. Olimme silloin kaikki muualla töissä ja halusimme myydä tuotteita, joita muualta ei saanut – ja joihin olimme itse jääneet koukkuun. Silloin tuotteet olivat enimmäkseen chili- ja BBQ-kastikkeita sekä mausteita maailmalta, kaikkea hieman mausteisista maailman tulisimpiin asti.
Kovin pitkään ei mennyt, kun saimme jo idean omista Poppamies-brändin tuotteista. Kovalla päättäväisyydellä (ei niinkään tiedolla ja tutkimuksilla) ja ennakkoluulottomuudella lähdimme merta päin – ja näin Poppamies-tuotemerkki syntyi. Lieskat, pääkallot ja muiden näkökulmasta hullujen juttujen tekeminen oli juuri meidän näköistämme, ja ne sopivat chili- ja BBQ-kulttuuriin kuin nenä päähän. Tekeminen oli sellaista kuin alkuvaiheen yrityksissä yleensäkin: ennen töihin menoa pakattiin lähetykset ja töiden jälkeen vietiin ne postiin.
Ei mennyt aikaakaan, kun brändillemme syntyi imua päivittäistavarakauppoihin, ja uusi toiminta-alue piti ottaa haltuun. Usko omaan tekemiseemme oli kova, ja rakkaus omannäköisten tuotteiden kehittämiseen vei meidät mennessään – vaikka emme oikein osanneet edes budjetoida tai laskea, mitä kannattaisi tehdä ja millaisia riskejä uudet tuotteet toisivat. Ehkä ennakkoluulottomuus onkin suurin vahvuutemme. Emme tässä vaiheessa vielä tunteneet kaupan alaa juurikaan – kyse oli halusta kokeilla omia siipiä kivan asian parissa.
Vähitellen Poppamies-joukkomme kasvoi – samoin yhteistyöverkostomme ja jälleenmyyntikenttämme. Olemme aina olleet aika persoonallinen porukka ja toimineet hiukan omalla tavallamme.
Vuodet vierivät, ja tuoteperhe sekä toiminta kasvoivat. Toimitilamme laajenivat alunperin 53 m² tiloista ensin 500 m²:iin ja vähitellen tuli mukaan väliaikaisia lisätiloja, kunnes nelisen vuotta sitten muutimme Kangasalalle noin 2 500 m² tiloihin, joissa toimimme edelleen. Siinä missä toiminta keskittyi aluksi pieneen määrään isompia päivittäistavarakauppoja, myydään tuotteitamme nykyään yli 2 000 myyntipisteessä Suomessa. Tätä emme itsekään osanneet edes haaveilla kymmenen vuotta sitten.
Viimeisen viiden vuoden aikana myös tuotteidemme vienti EU:ssa on lähtenyt hyvään vauhtiin, kasvaen vuosi vuodelta – ja vientiä on jo 14 eri maahan. Nyt meillä on valmiudet kasvattaa tätäkin entisestään täältä kotikonnuilta käsin.
Matkan varrelle mahtuu niin paljon hienoja kohtaamisia, onnistumisia ja haasteita, että niiden kirjoittamiseen tarvittaisiin kirja. Kirveskin on isketty kiveen niin monta kertaa, että hiomakivikin on jo vaihdettu. Toki niinhän sitä oppii – kokeilemalla. Kuten ehkä olette huomanneet, olemme vuosien varrella kokeilleet erilaisia konsepteja ja valloituksia uusissa tuoteryhmissä useiden eri yhteistyökumppaneiden kanssa, monen monta kertaa. Näistä kaikista – yhdessä teidän palautteiden ja toiveiden kanssa – meille on vuosien aikana muodostunut kuva siitä, mitä haluaisimme olla viiden tai kymmenen vuoden päästä. Nyt vihdoin meille tarjoutui mahdollisuus ottaa haasteista rohkeasti kiinni – ja uusi matka alkaa.
Nyt on aika painaa koneet käyntiin, kääntää volyymi yhteentoista ja lähteä toteuttamaan suunnitelmia tuleviksi vuosiksi! Poppamies pysyy luonnollisesti uskollisena tyylilleen – ja tulemme lanseeraamaan uusia, rohkeita avauksia herkullisten, tulisten, autenttisten sekä vahvojen makujen ja trendien aallonharjalla!
Kiitos – ja kohdataan taas tuotteiden, grillien ja kattiloiden äärellä!
– Marko, Mika, Kaitsu & Poppamiehen väki